České značky, které (ne)přežily pandepmii

Autor: modniblog.cz

Pandemie koronaviru, která zasáhla celý svět a trá již déle než rok změnala mnohé. Mezi nejvíce zasažené obory v důsledku omezení pohybu osob je přirozeně cestovní ruch, kulturní akce, gastronomie,…

Problémy českých oděvních značek.

Pandemie koronaviru, která zasáhla celý svět a trá již déle než rok změnala mnohé. Mezi nejvíce zasažené obory v důsledku omezení pohybu osob je přirozeně cestovní ruch, kulturní akce, gastronomie, ale pro někoho možná i překvapivě segment módy. Důvody, proč má řada obchodů s módou problémy může být menší potřeba kupovat si nové věci, jelkož není možné navštěvovat právě gastronomické podniky a kultruní akce. Nejviditelnější problémy však dosihly značky zaměřené na společenskou módu. Jak to tedy s českými značkami, které dlouhé roky formovaly společenskou módu aktuálně vypadá?

Blažek

Značka Blažek je jednou z nejoblíbenějších značek společenské módy v Česku (společně s Bandi). Blažek má svůj specifický styl obleků a oblečení, který by řada lidí označila za moderní, někdo tento styl preferuje, jinému naopak nemusí sednout. Každopádně má Blažek spoustu věrných přáznivců, kteří pravidelně nakupují kolekce této značky. Typickými rysy značky jsou tenké a jemné materiály, vzdušné střihy a snaha o slim fit kolekce. Obleky jsou rovněž málokdy čistě černé, mají spíše nyní moderní modrou barvu nebo některou z méně běžných barev pro obleky. Přestože Blažek vyrábí celou řadu oděvů, hlavní jádro byznisu značky se stále otáčí kolem obleků. Silné zaměření na společenské obleky, slabý online prodej a prodejny na drahých a prémiových místech jsou také původem aktuálních problémů, se kterými se Blažek potýká.

Méně svateb, žádné plesy, firemní večírky ani jiné společenské akce přirozeně snížily poptávku po společenských oblecích. Značka Blažek bohužel tuto dlouho trvající situaci omezené poptávky nezvládla a musela na sebe podat insolvenční návrh. Aktuální situace je taková, že se Blažek bude snažit omezit provoz méně výdělečných poboček a celkově snížit náklady na svůj chod. Světlem na konci tunalu je rovněž zlepšení epidemiologické situace a opětovné obnovení kulturních akcí. Budoucnost značky je tedy stále nejasná, avšak je velice pravděpodobné, že Blažek bude zachráněn díky vstupu dalšího investora či investorů.

Pietro Filipi

Pietro Filipi je dalším příkladem české značky (ačkoliv tomu název nemusí na první pohled napovídat), která je spojená především se společenskou módou, prodejem kvalitních košilí k oblekům a samotných obleků. Značka samotná nebyla profitabilní ani před začátkem krize, přestože se rok od roku finanční výsledky značky zlepšovaly, nedokázala stále dosáhnout zisku. Příchozí pandemie koronaviru a s ní i omezení pohybu osob mělo na značku destruktivní dopad. Online prodeje ani zdaleka nedokázaly dorovnat ztráty vzniklé z chybějících prodejů na kamenných pobočkách a celkově slabší poptávka po spelečenské módě celou ekonomickou situaci ještě zhoršila.

Společnost již omezuje a vypovídá některé své nájemní smlouvy v obchodních centrech. Stejně tak se prohlubují problémy společnosti se splácením dluhopisů, které na svoji expanzi v průběhu minulých let vydávala. Aktuálně to vypadá tak, že do společnosti Pietro Filipi vstoupí další investor či investoři (poslední zprávy hovoří o příchodu slovenských investorů), kteří se budou snažit nyní zkomírající značku zachránit. Pietro Filipi je dle nás rozhodně zajímavou značkou a byla by škoda, kdyby český módní trh o tohoto svého zástupce přišel.

Kara

Pietro Filipi a Kara má stejného majitele. Přestože problémy značky Kara nejsou tak velké, jako aktuální potíže Pietro Filipi, tak se problémy vlastníka nevyhnuly ani této značce. Kara nemá takové problémy s dlouhodobě ztrátovým provozem, ale celkově omezená poptávka na módním trhu uvrhla do potíži i tuto oděvní značku z Trutnova. Osud Kary je úzce spjat s osudem Pietro Filipi.