Můžete našim čtenářům na úvod představit trochu sebe, nanoSPACE a to co děláte?
NanoSPACE byla ještě v lednu 2020 velmi malá firma, která si nikdy nesáhla na žádné dotace a vše jsme financovali z vlastních zdrojů. Měli jsme ve firmě zastavené pozemky, prodeje postupně rostly a my jsme neměli na růst dostatečné prostředky. Prodávali jsme už před pandemií nano roušky a nano respirátory, ale bylo to jen okrajové zboží, byli jsme především výrobcem protiroztočových lůžkovin pro alergiky a astmatiky, ve kterých jsme jako jediní používali nanovlákennou membránu.
Měli jsme na to skvělou zpětnou vazbu jak od alergiků, i od alergologů. Ale u lůžkovin potřebujete mít poměrně velké množství rozměrů skladem a my jsme neměli peníze ani na to ani na marketing. Lidé se o nás dozvídali především tak, že si o skvělých vlastnostech našich produktů pověděli mezi sebou. Rozhodli jsme se proto, že část firmy prodáme, abychom získali peníze na růst. Jenže ten den, kdy jsme začali domlouvat podrobnosti prodeje firmy, přišly zprávy z Číny a nám vyletěly prodeje nano roušek a nano respirátorů. Byl to produkt, který jsme velmi dobře znali, skvěle jsme se orientovali v českém nano průmyslu a díky tomu jsme se za několik měsíců se stali největším e-shopem s českými nano rouškami a nano respirátory. Minulý rok jsme vyrostli o 5000 % a měli obrat necelých 130 milionů, tento rok očekáváme obrat kolem 160 milionů. Zisk jsme investovali zpátky do firmy, hlavně do produktů pro alergiky.
Na nanoSPACE jsem poprvé narazila během pandemie koronaviru. Pořídila jsem si tehdy šátek z nanovláken místo respirátoru. Alespoň já si vás tedy spojuji hlavně s rouškami a respirátory z nanovláken. Je toto váš hlavní produkt? Případně co vše vyrábíte?
Naším hlavním produktem jsou zmíněné lůžkoviny pro alergiky a oblečení obohacené nanotechnologiemi. Největší část tvoří ale stále ochranné pomůcky, i když se to poslední měsíceobrací, což nás těší. Ještě před rokem to bylo kolem 90 % a nyní už je to pouze 60 %, ačkoliv nepřišlo snížení obratu. Věříme, že brzy už hlavní část obratu budou tvořit lůžkoviny pro alergiky a naše kolekce nano oblečení od české návrhářky Lady Vyvialové.
Zastavme se u oblečení, které nabízíte. Můžete nám blíže představit jeho výhody a odlišnosti od klasického oblečení? Cena triček, šatů i spodního prádla na vašich stránkách je přeci jen trochu vyšší než v klasických módních řetězcích, v čem přesně se tedy od konkurence lišíte?
Vyrábíme funkční oblečení, které je ale designované do města. Naše oblečení navrhuje přední česká návrhářka Lada Vyvialová, která jako jediná na světě pracuje s nanomateriály. Výhodou našeho oblečení je, že je elegantní, minimalistické, ale zároveň má vlastnosti, které byste našli jen u sportovního oblečení. Je antibakteriální, ničí zápach, má UV filtr, takže je vhodné pro lidi s alergií na sluníčko. Zároveň je extrémně prodyšné, takže se v něm méně potíte a vaše tělo lépe reguluje teplotu. Naše oblečení je vyrobeno na tzv. principu pomalé módy, to znamená, že je vyrobené s ohledem na přírodu a je řádně zaplacené. Materiály jsou vyrobené v Česku a vše šijeme na Moravě. To se samozřejmě promítá do ceny, my ale věříme, že jdeme správnou cestou. Módní průmysl levního oblečení drancuje přírodu a podporuje dětskou pracovní sílu, toho se jako firma orientovaná na férovost a ekologii nemůžeme účastnit.
Plánujete do budoucna rozšířit nabídku módních výrobků, které prodáváte?
Ano, snažíme se přicházet ale s nadčasovými modely, které budou lidem sloužit roky a ne měsíce. Chceme jim dát modely, které budou stylové i za deset let, snažíme se proto vyhýbat sezónnosti a trendům.
Podle toho co popisujete, jste už docela velká firma. Máte zajímavé produkty a technologii. Jsou i nějaké plány na to rozšířit vaši značku do světa?
Vyrostli jsme velmi skokově, takže poslední rok byl hlavně o stabilizaci na českém trhu. Co se týče výrobků pro alergiky, tak více jak rok a půl jsme nestíhali vyrábět, protože nám exponenciálně rostla poptávka. Nyní už máme sklad naplněný a jsme připraveni na expanzi. Velmi důležité je pro nás Slovensko, takže nyní se chceme více uchytit u sousedů, zajímají nás ale samozřejmě i další evropské trhy, jako je Německo, Francie, Velká Británie nebo Itálie. Díváme se samozřejmě i do USA či do Spojených Arabských Emirátů, ale zatím je to spíše o mapování trhu, v lednu se chystáme představit naše produkty na EXPU v Dubaji v rámci rotační expozice Nanoworld.
Děkuji moc za rozhovor a přeji mnoho úspěchů do budoucna!
Děkujeme!